Klik for at komme til forsiden
Teater Foredrag Om mig Det muntre hjørne
Mine rejseaktiviteter
Fotos
CV

mine rejseaktiviteter

Jordkloden

Jeg har, næsten så lang tid jeg kan huske tilbage, interesseret mig for den store verden uden for Danmark. Som barn, kunne jeg bruge timer på at bladre i atlas og se på kort.

Jeg var så heldig at have en kusine, der boede i Sverige med sin mand og deres to børn. Allerede som 12 årig kom jeg på ferie hos dem. Jeg oplevede en helt anden natur og et andet sprog. Jeg syntes at det var fantastisk spændende. Jeg kom der tre somre i træk.

Men min første egentlige rejseoplevelse, var faktisk i Danmark. Jeg var omkring 15 år. Vi var tre kammerater, der drog afsted fra Fyn til Karup, for at bo på campingplads ved Karup å. En aften sad vi ved åbredden. Solen var ved at gå ned og farvede himlen i de mest skønne rød-orange nuancer, der blev genspejlet i åens overflade. Fuglenes sang blev mere intens. Solsortens triller blev dybere. Man kunne høre myggenes summen. Duften af blomster og græs blev stærkere. Fiskene ringede og skabte ringe der bredte sig og blandede sig med hinanden. Vi sad ganske stille, med hver vores øl, uden at sige noget til hinanden. Det var én af de største rejseoplevelser i mit liv. Alle sanser var skærpede.

Ved stormflodssøjlen på Fanø
Ved stormflodssøjlen på Fanø.

For mig handler det at rejse, om at sanse, være åben og opleve. Ikke nødvendigvis at rejse langt. Jeg mener, at hvis man ikke kan opleve spændende ting i sit eget land eller nærområde, så kan man givetvis heller ikke når man rejser længere væk. For så har man ikke åbnet sindet.

Herefter var jeg ofte på sommerferie rundt i Danmark og Europa. Ofte af en uges eller tos varighed.

Under min gymnasietid, begyndte trangen til større rejseudfordringer.

I 1983 drog jeg afsted med to kammerater et halvt år til USA og Canada.
Jeg havde året tidligere købt en gammel Ford Transit for 5.000 kr. og gjort den køreklar. Vi og bilen, der blev døbt 'Brockmobilen', sejlede med det gode skib 'Stefan Batory' fra Rotterdam til Montreal.
Det meste af tiden overnattede vi i bilen på rastepladser eller campingpladser.

Skibet Stefan Batory
Vi sejlede med Stefan Batory fra Polish Ocean Lines.

En tur der lærte mig meget om at leve tæt og skrue ned for sine behov og at samarbejde.
Turen gik gennem 3 canadiske provinser, 42 stater i USA og et enkelt smut til Mexico. I alt 42.000 km.

Jeg fortsatte med at tage på mindre ferier rundt i Europa.

Da jeg startede med at læse kinesisk var det almindeligt at man tog på studieophold i Kina - måske var det i virkeligheden, årsagen til at jeg valgte at læse kinesisk.

Det var meningen, at jeg skulle på et tre måneders studieophold i Beijing i sommeren 1989. Men der opstod kæmpe massedemonstrationer i Beijing og mange kinesiske storbyer. Det kinesiske styre valgte desværre at knuse demonstrationerne på brutal vis, ved at sætte militæret ind mod demonstranterne på Den Himmelske Freds Plads. Derfor måtte jeg aflyse studieturen.

Billetten blev ændret til Thailand.
Tre måneders rygsæk-rejse rundt i store dele af landet.
Det var første gang jeg skulle prøve udfordringen, at rejse uden el-kørestol, og dermed være meget afhængig af hjælpere. Kun benytte lokal transport som busser, tog, tuktuk, og både. Og finde løsninger på bad eller toiletbesøg, når lokummet kun er et hul i jorden.
En rejse, der lærte mig, at næsten alt kan lade sig gøre, hvis man bruger fantasien og er villig til at gå på kompromis med gamle vaner.

Året efter blev det så til et års studier i Shanghai. Og derunder sammenlagt 3-4 måneders rejse rundt i landet. Det var en fantastisk oplevelse, at være så lang tid i et fremmed land og prøve at få en hverdag til at fungere. Det var til tider også hårdt, da ingen og intet var vant til kørestol.

Siden blev det til et par rejser mere til Asien. Endnu en tre måneders rejse rundt i Kina. To måneder på Taiwan. Og tre måneder i Fillippinerne.

Jeg havde den store fornøjelse at være tilknyttet et ulandsprojekt i Zimbabwe, der handlede om støtte til opbygning af en handicaporganisation for mennesker med muskelsvind. I den forbindelse besøgte jeg organisationen og landet.

Ved poolen på Gran Canarie
Ved poolen ipå Gran Canarie.

Det er morsomt, at jeg i 2006 var på min første chartertur, der gik til Gran Canarie. Interessant at prøve en ny ferieform.

I sommeren 2008 pakkede jeg bilen og tog afsted på en 6000 kilometer lang rejse. En tur over Stockholm, op gennem Sveriges store skovearealer, op til bunden af den Botniske bugt, til Finland for at besøge julemanden i Rovaniemi, krydse polarcirklen, køre med rener gående rundt på vejene, og op til den vindomblæste klippe, der udgør Nordkap og se midnatssolen, videre sydpå langs Norges utallige smukke fjorde, ind gennem Telemarken og se tyskernes tungtvandsfabrik fra anden verdenskrig for til sidst at tage færgen tilbage til Danmark.